"Det är inte som att driva ett privat företag"
Så sa socialdemokraten Eva Berglund, för övrigt gammal skolkamrat, till mig i fullmäktige någon av de första sammanträdena den här mandatperioden.
Jag
protesterade givetvis, hur svårt kan det vara?
Det
är väl bara och bestämma sig och därefter verkställighet, tyckte jag.
När
jag nu är inne på sista året i mandatperioden har jag förstått att Eva till
stor del har rätt, och till en liten del har fel.
Att
vara ”regeringschef” i en kommun, en av landets 290 kommunstyrelseordföranden,
innebär tveklöst ett ledarskap och makt till verkställighet. Men det är långt
ifrån likt att vara VD eller ens styrelseordförande i ett familjeföretag.
1. Jag är i demokratibranschen.
Det innebär att jag måste argumentera, presentera, förklara, förankra, följa
upp. Och ändå inte få beslutet med dig. I mitt eget företag fattar jag själv
beslutet, även om jag lyssnar in påverkare.
2. Jag hanterar andras
pengar, inte mina egna. Det ställer stora krav på att misstag inte får ske. Med
mina egna pengar blir jag själv lidande om jag fattar fel beslut. Mycket stort
och tungt ansvar.
3. Jag leder
tillsammans med andra. Främst andra nämnds- och styrelseordföranden, men också
med andra chefstjänstemän; förvaltningschefer, kommunchef. ”Ledandet” tar sig
olika uttryck, den gyllene zonen är bred.
4. Jag måste
identifiera den gyllene zonen för samverkan. Jag har inte befogenhet att ge
medarbetare order och uppdrag i ett dagligt arbete, däremot har jag med
kommunstyrelsens godkännande befogenhet att fatta beslut om uppdrag. Det är en
helt annan sak än att dagligt leda. Det uppdraget har kommunchef och
förvaltningschef och deras team av ledare. Jag måste hela tiden samverka med
dem om jag ska kunna påverka det dagliga arbetet. Men ytterst är beslutet
deras, inte mitt. I annat fall måste jag få till ett nytt beslutsprotokoll.
5. Ändå har jag och
kommunstyrelsen tillsynsplikt, ska svara inför revisorer, inför fullmäktige och
inför väljarna. Tillsynen måste därför fungera och här gäller det att kunna
utöva tillsyn i samverkan med den operativa ledningen.
6. Min sociala
kompetens måste vara sådan att jag kan klara att samverka med kommunchef och
förvaltningschef med stor respekt, samtidigt måste jag visa en tydlig politisk
vilja som inte får misstolkas.
7. Jag måste kunna
svara i en fråga jag inte ansvarat för, utan att det ser ut som jag skyller
ifrån mig ansvar.
Som
ägare och VD i ditt eget företag kan du som sagt göra misstag. Som kommunalråd
tillåts det knappast. Du måste därför vara ytterst noga med underlagen och du
måste få tjänstemän att förstå att du är det, och att det inte handlar om
tillit och förtroende utan mer om att själv behöva insikten, för att själv
kunna fatta ett eget beslut.
Det
är svårt.
Eva
hade så här långt ganska rätt.
Det
som jag tycker är relativt lika är ekonomisk underbyggnad, återkoppling och
medarbetares engagemang i ”företaget”.
Här
finns en vilja till kundservice, till insikten att man har jobbet för att tjäna
medborgarna – även om man inte når full framgång, så är ”tjänandet” viktigaste inslaget.
Både
medborgarundersökningen och näringslivsrankingen för Vimmerby kommuns politik
och förvaltning visar att just servicefrågor är där man brister.
Av
någon anledning tycker medborgare och företagare att man lever ett eget liv i
kommunadministrationen, ett liv utanför verkligheten.
Det
gör man inte. Inte på något sätt. Tvärtom sysslar man med välfärd som berör
nästan alla.
Det
man är dålig på i detta hus är att kommunicera, visa sina bra sidor, visa det
man lyckas med, skapa berättelserna som motiverar existensen och berömmet.
Jag
sitter mitt i, jag ser allt gott man gör.
Men
kommunikativt brister det avsevärt. Man har inte förmåga at berätta det.
Det är
något vi får jobba vidare med och bli bättre på.
KORT
SUMMERING AV EKONOMISKA NYCKELTAL
Insändare
i tidningen har gjort gällande att kommunen är i så dåligt ekonomiskt skick
att vi kan liknas vid en PIG-stat, typ Spanien.
Jag
ska här återge mitt svar som publicerades i VT den 14/2. Insändaren hittar ni på
VT:s hemsida, publicerad den 13/2.
Insändarsvaret:
Anders
Fransson, Brantestad skriver att Vimmerby kommuns skuldsättningsrad är 74
procent och därav drar han slutsatsen att Vimmerby platsar bland PIGS-länderna
(läs: länder i bankrutt), i nivå med Spanien.
Det
är beklagligt att så felaktiga uppgifter skrivs.
Jag
ska här bemöta Franssons uppgifter nedan.
Fransson
säger att de totala skulderna är 1.528 Mnkr ”enligt kommunkontoret”. Det är
inte sant. Skulden, totalt 960 Mnkr november 2013 är fördelad 280 Mnkr för
kommunen, 347 Mnkr för Vemab, 303 Mnkr för Vimarhem, 30 Mnkr för VKF, Vimmerby
gata och Astrid Lindgrens Näs 0 kronor.
Eftersom
Fransson förväxlat av fullmäktige beslutat lånetak (tillåtet lånebelopp), med
faktiskt skuld, faller nära 10 spaltcentimeter av hans resonemang. Bland annat
sprider han den felaktiga uppgiften att kommunen får räkna med 50 Mnkr i årlig
ränta de kommande åren och också att vi ska ha 1 Mnkr i ränta i veckan (!).
Snitträntorna
är idag ca 3,3% för kommunen och ca 3,0 procent för bolagen.
Vi
betalar totalt 9 Mnkr i ränta i kommunen (30 öre i sekunden) och 20 Mnkr cirka
i bolagen (65 öre/sek). Vi gav tidigare besked på kommunalrådsbloggen, att
räntan för kommunkoncernen var mellan 0,75-100 öre i sekunden.
Fransson
är medveten om att det är bolagen som har de stora lånen, men tror att allt
kommer att gå över styr i framtiden och att kommuninvånarna får stå för
fiolerna. Med den framtidssynen ska vi inte bygga något, ingen ska bygga villa,
ingen ska satsa en enda krona. Vi ska inte bygga kraftvärmeverk för att skapa
all värme själva (istället för att göda oljeländerna) och vi ska inte skapa 25
% av vår el själva.
Fransson
jämför kommunen med staten. Men räknar inte in statens alla bolag i
”statskoncernen”, däremot kommunens bolag i kommunens finanser. Äpplen och päron
således.
Vimarhems
räntor betalas av hyresgästerna. De belastar inte skatten. Vimarhem är välskött
och inte nära konkurs.
Vemabs
räntor betalas på räkningar för vatten, avlopp, renhållning, el och värme. De
går inte på skattsedeln. Vemab är välskött och har historiskt gett stora
utdelningar.
Kommunens
räntor härrör sig till nytt gymnasium, ny förskola, nytt äldreboende,
industrimark och nu senast satsning på fiber.
Fransson
frågar om finansiella intäkter. De består bland annat av avkastning på
finansiella placeringar. Vimmerby har tillsammans med andra kommuner i länet
avsatt pengar till kommunanställdas pensioner. Vi har satt in 51 Mnkr. Fonden
har nu växt till 140 Mnkr. Avkastningen tas upp i resultatet men sätts tillbaka
igen i fonden. Fonden finns där för att klara framtida pensioner så vi inte
behöver ta pengar från daglig drift till pensioner.
Så
till skuldsättningsgraden. Den får Fransson fram genom en hemmasnickrad modell,
han dividera skulden med intäkterna, 539 Mnkr./. 732 Mnkr och får 73 procent.
Detta
är inte rätt. Skuldsättningsgrad får man fram genom att dividera den totala
skulden med eget kapital. Det blir ett helt annan procentsats.
Kommunens
anläggningstillgångar var per 121231 1.263 miljoner kronor. Det egna kapitalet
var 713 Mnkr och resterande upp till 1.263 Mnkr är alltså upplåning.
Med
sin felaktiga beräkning som grund jämför han allas vår kommun med en PIGS-stat,
typ Spanien, d.v.s. stater nära bankrutt och med skyhög arbetslöshet.
Det
är beklagligt för alla oss andra som bor och arbetar här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar