söndag 29 december 2013

Nyårsbetraktelser 2013-2014


INFÖR NYÅRET 2014
Följande tre betraktelser fick jag bara lust att göra. Hoppas ni ursäktar om en och annan kan betraktas som vimsig.

FÖRSTA BETRAKTELSEN
Reklam kan inspirera. Bra reklam berör. I mellandagarna har en tillverkare av en svart koffeindryck i en av historiens mest kända flaskor, kört en reklamfilm som jag tycker inspirerade.
Jag funderade på om filmens idé gick att utveckla?   Kan man göra nåt som tycks väldigt stort till nåt väldigt smått, om man jämför med nåt som är ännu större..? Hänger ni med? Här en betraktelse i avdelningen ”Det finns fler sidor av saken”.
Till exempel:

Några ilsknade till för att snön på gatan inte plogats bort, andra är glada över leva i ett land där det är snöplogen som kommer och inte stridsvagnen.
? ! ? ! va? …Jo, jag förstår er, men…
Givetvis kan det ses överdrivet och att jämförelsen inte alls går att göra, en språklig kullerbytta, en tillkrånglad metafor… men ändå… det skapar en efterklang, som vinkännaren skulle sagt; trivial start, positivt mellanläge, skruvad övergång, och överraskande slut.
Det den vill visa i sin synbara tafflighet är att problemen vi oftast har är så mikroskopiskt små att de i en jämförelse inte ens skulle skapa en enda tanke. Men den kan också ge anledning till följande inre filmsekvens, regisserad av dramatikern i mig:

Plogbilen kommer med dunder och brak utanför ett hyreshus i Storebro eller Södra Vi. En man, vi kan kalla honom ”skattebetalare”, ringer irriterat till kommunen för att klaga på att plogbilen kom för sent på dagen. I lägenheten bredvid ser vi mamma, pappa, tre barn, vi kan kalla dom ”flyktingfamiljen”, ligga hukande under köksbordet. De tror det är en stridsvagn som kommer och att bomber ska falla…
Vad jag vill säga är att någonstans, någon gång måste vi alla fundera över vad det är vi ska bli arga över, och vad vi ska se som något i kategorin ”Här lägger vi alla saker som visar att samhället inte är perfekt och inte heller kommer att bli det”.
Allting är relativt, allt har en annan sida av saken, allt kan betraktas från minst två håll. Jag lärde mig av ett besök på Familjerätten på socialen i år att en båt kan se olika ut. Är man fisk ser man en båt på ett sätt, är man fiskmås på ett annat. Båda tittar på samma båt, men har var sin beskrivning av sin verklighet.

Just denna egenskap, att se saker från alla håll, är något jag personligen skulle vilja utveckla ännu mer 2014.

ANDRA BETRAKTELSEN
En helt annan tanke som vi kan döpa till ”Avsnittet om att detaljerna är mer än helheten”
Jag tänker på en av världens främsta entreprenörer,  Anita Roddick, grundare av Body Shop och som dog 2007 endast 64 år gammal, och ett tillfälle i Stockholm för många år sedan då jag fick lyssna på en av hennes föreläsningar. Hon berättade bland annat att hon var fokuserad på detaljer; hon reste konstant världen runt, besökte alla sina butiker, ändrade skyltning, ändrade i hyllor och så åkte hon vidare för att göra samma sak i nästa butik.
Hennes budskap var: ”Har du en framgångsrik idé, var noga med detaljerna och ändra inte det som gör att idén bär.”
Nu tänker ni säkert på Ingvar Kamprad… ja, han bär samma tanke med sin IKEA-idé. Man ska vara ytterst noga med detaljerna, se bara på Astrid Lindgrens Värld och deras stringenta varumärkesarbete där allt ingår.

Detaljerna är mer än helheten. Exempel: vi gör allt rätt när vi lagar grytan, men har i för mycket salt. En enda detalj förstörde helheten.
Ett annat exempel: Vi har mycket god kommunalt producerad mat, på bra råvaror och bra tillagat, men ett par ägg föll bort ur menyn och helt plötsligt var all kommunal mat dålig.

För att klara helheten måste man vara extremt noga med detaljerna, som i sig inte syns när helheten betraktas, men som blir helt uppenbara och totalt dominerande när de friläggs.
Den kommunala sektorn i Vimmerby är bra på att se detaljerna i välfärdsarbetet. Åtskilliga gånger har jag konstaterat detta. Men jag önskar 2014 att alla vi i den kommunala sektorn i Vimmerby blev ännu bättre att se det viktiga i detaljerna, förkovrade oss ytterligare.

TREDJE BETRAKTELSEN
Min tredje och sista betraktelse denna nyårskrönika blir under avdelningen ”Vad tycker folk är viktigt?”
Det kan tyckas som ett övermäktigt problem att söka svaret på detta, och som politiker är man givetvis extra intresserad. Frågan är dock var man ska söka svaret? Jag försökte med Google, hon som styr vår nya religion, sökmotorernas moder. Hon säger (varför tror jag att Google är en hon?) följande för de mest sökta uppgifterna i Sverige 2013. Ett axplock:

På frasen ”Hur man…” kommer ordet Hånglar på första plats, Tapetserar på andra, och Deffar på tredje. (Jajamensan, behovet av hångel lever!)
På frasen ”Vad är/betyder…” kommer Klockan på första plats, Swag på andra och Yolo på tredje.
Mest sökta mat blev ”Kladdkaka” följt av Pannkakor och Pulled Pork… (Kladdkaka? Bra för Frödinge Mejeri ju!)

Mest sökta personer: Etta Blondinbella, tvåa Kissie, trea Magdalena Graaf.
Mest sökta artister: Etta Yohio, tvåa Zara Larsson, trea Bonnie Tyler (Hur Bonnie Tyler kunnat smyga in där?)

På frågan ”Varför…” slutligen vann följande: ”Varför Gäspar man?,”
En högst relevant fråga.
Min gissning är att man helt enkelt är trött.
Precis som nu År 2013 är, så härpå årets sista dagar, då året börjar bli trött.

2014 är det valår. Jag önskar att jag inte ska bli så långrandig på alla valdebatter att folk gäspar…
Utan kan hålla tempot uppe, ha nåt konkret att säga och vara full med en energi för att beskriva en framgångsrik kommun och hur vi vill att den ska fortsätta vara framgångsrik åren framöver.

Ett Gott Nytt År tillönskas er alla!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar