söndag 25 augusti 2013

Visst har vi livskvalité i Vimmerby


På denna, en av de sista söndagarna i augusti, som dessutom är solig och varm precis som hela denna fantastiska sommar har varit, kan man fundera lite över begreppet livskvalité.
Kommande fredag eftermiddag klipper jag, på uppdrag av Gunnar och Bibbi på Vimmerby Golfakademi, bandet till en ny 9-hålsbana mitt i Vimmerby uppe vid Ulriksdal.
Jag nöjer mig med att klippa bandet – golfkonsterna får proffset Joakim Häggman stå för. Såg honom när han invigde Gullringens nio hål för väldigt länge sedan och det var en spännande upplevelse. Vi kan vänta oss  en ”golf-clinic” värd namnet med Joakim.

Det jag ville erinra om med detta exempel är den livskvalité vi har i vardagen i Vimmerby kommun. Tre nära golfbanor; Vimmerby, Gullringen och Tobo i Storebro är bara tre av alla de anläggningar som lockar ung och gammal till rekreation och förnöjelse.
Allt är inte tävling. De allra flesta arenor vi har i Vimmerby, från ishallen till fotbollsarenan på Ceos, från idrottshallen i Södra Vi till fotbollsplanen i Frödinge, används för vardagsmotion av allt annat än just tävlingsmänniskor. Det är bra.
Friskis och Svettis är en annan organisation som bidrar till livskvalité för många. Har sett deras annonser i tidningen nu och nu påminner jag mig att de klagade på städning och en hel del annat i träningslokalen på Astrid Lindgrens skolan. Sådant är ju lätt att ordna; skolan hyr ut lokalen, alltså ser skolan till att den är städad, lampor lagade, etc. I annat fall riskerar skolan att få reducera hyran.

Investeringsbudgeten ska kommunfullmäktige ta i november, fram till dess kan du påverka din politiker vad avser investeringar. Budgeten är nu ute i fullmäktigegrupperna för diskussion.
Tyvärr kommer vi inte att ha råd med särskilt mycket mer den kommande budgetperioden: Industriområden, äldreboende, förskola och fibersatsningar uppgår till flera hundra miljoner. Detta jämte att Vimmerby Energi också investerar stort i Kraftvärmeverket. På sikt är det bra för kommunen att vi tar investeringarna nu. När högkonjunkturen är på topp bör vi vara färdiginvesterade på stora projekt för en tid framöver.

Men var kan vi investera för att öka livskvalitén i kommunen? Ungdomar har skrivit till oss och sagt att man vill ha ett kvällsöppet café i centrum, gamla vet jag vill ha fler soffor utmed promenadstråken i alla tätorter och gärna också utmed gatorna mot centrum. Man vill kunna sätta sig och vila. Fullt förståeligt. Fler papperskorgar skulle göra stan lättare att hålla städad.
Något som hör samman med livskvalité är boende; att man kan få på hur man vill och i princip vart man vill. Trygghetsboende i Vimmerby är lika viktigt för de gamla som strandnära boende kan vara för familjer mitt i livet.
Jag tycker det är en stor politisk uppgift att se till att båda dessa möjligheter blir verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar