söndag 1 juli 2012

Offentliga pengar till Vimmerby

Är i Visby nu så söndagens blogg skrivs här vid ett köksbord i en liten lägenhet jag hyrt för Almedagsveckan. Färjan var proppfull av politiker och mediafolk. Över 18.000 människor tror man är här i Visby nu under Almedalsveckan. Veckan hemma har varit bra. Fick ett mail i början av veckan från Tillväxtverket där de gratulerade oss till ett investeringsstöd på 10 mnkr till Åbro bryggeris expansion. Pratade med vd Henrik Dunge i telefon, som självklart var nöjd, högt över förväntan som han sa. Vimmerby kommun har varit dåliga på att informera om den här möjligheten att ta del av offentliga medel. Sedan vi startade upp näringslivsfrukostar 2011 har både jag och näringslivschefen Patrik Kinnbom tjatat om just sysselsättnings- och investeringsstödet. Två företag har jag rekommenderat och båda har fått. Det första 3 mnkr drygt och nu Åbro med 10 Mnkr. Fantastiskt bra! Vimmerby, Västervik, Hultsfred och Högsby utgör stödområde B och här medges investeringsstöd och sysselsättningsstöd under vissa villkor. För just investeringsstöd finns det mer pengar att söka för företagen i kommunen. Varför ska vi i Vimmerby inte ta del av offentliga medel, när andra kommuner gör det? Så jag uppmanar fler att söka investeringsstödet. Kontakta Carina Öst, Patrik eller mig så hjälper vi er vidare. Företagens investeringar ökar sysselsättningen och vi ska göra vad vi kan från kommunens sida för att hjälpa till. Veckan började annars med en rejäl influensa,först på onsdagen var jag på benen igen, missade både kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i början på veckan. Nästa vecka kommer jag att få ta igen allt... Srivbordet är överfullt med uppgifter och det blir att jobba hårt för att få allt man vill på fötter. Först veckan därefter går jag på ledighet och det är inte utan att jag längtar till några veckors semester med fiske, golf och socialt umgänge. Almedalen då? Ja, tisdagen, moderaternas "dag" innehåller förstås en hel del mingel med andra moderater. Men det ska också bli många föreläsningar. Bland annat i sådana frågor som är aktuella för oss i Vimmerby nu; äldreboende, kost i skola och omsorg, näringslivspolitik, stadsplanering, bostadsbyggande, infrastruktur ...listan kan göras hur lång som helst. Vi kanske ses i Visby?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar