söndag 11 september 2011

Yrkesrollen under diskussion i veckan...

En hektisk vecka har passerat.Den innehöll en duvning i kommunallagen på en kurs i Hultsfred, två dagars möte med kommunalråd i Östergötland samt Aneby, Eksjö, Tranås och Västervik (vi smålandskommuner är med i nätverket) där mycket viktigt erfarenhetsutbyte sker och så avslutningen med två halvdagar i Grimslöv med styrelsen för länets moderater.
Nätverk med östgötar...? Jodå, och det är en härlig sammansättning av centerpartister, moderater och socialdemokrater,  alla kommunalråd. Men när vi klev i på trevliga Gryts Varv i onsdags togs partinålarna av och vi pratade yrkesrollen.
Det är avslappnat och trevligt, och vi för långa, djupa diskussioner långt in på natten om hur det här lite udda jobbet - KSO - egentligen bör utföras.
Och det är det sköna med politiken; oavsett partifärg har vi trevligt tillsammans och ett ärligt uppsåt att delge varandra vår kunskap.
Jodå, lite annat blir det också. Dagarna fylls med forskare från Linköpings Universitet, vars institution Centrum för Kommunstrategiska Studier (CKS) är den som har initativet till mötet och som också ger oss en hel del ny kunskap.
Skrifter, OH-blad, böcker och muntliga föredragningar och jag måste säga; dessa möten är något av det bästa med det här jobbet.
Jag vet att också min företrädare Per-Åke Svesson (c) uppskattade dessa möten.
I mars är jag värd för mötet och då kommer hela gruppen till Vimmerby. Då får jag möjlighet att visa upp vår kommun och berätta om det vi håller på med.
Nämnas kan att kommuncheferna har motsvarande nätverk och jag vet att vår kommunchef Carolina Leijonram också uppskattar de möten de har.

Idag fick jag anledning att fundera på var jag var någonstans när flygplanen flög in i World Trade Center. Jag minns att Anette Grönqvist, min arbetskamrat på Roxx, kom inspringande och med andan i halsen berättade vad de sagt på nyherterna. Jag tryckte igång TV:-n på mitt kontor och vi såg tillsammans precis när andra planet kraschade i skyskrapan. Vi var alldeles stumma.
Därefter startades ett krig mot en fiende man inte såg, som fanns överallt och som inte hade några flygplan eller tanks, utan slog till oförberett och mitt ibland alldeles vanliga människor.
Usama Bin Laden uppgav att han skulle slå till mot USA,s ekonomiska centrum (WTC-skrapan), militära centrum (Pentagon) och politiska centrum (Vita Huset). Bara det sistnämnda misslyckades.
USA har därefter fört ett krig med lånade pengar, och man kan inte annat än konstatera att USA drabbades hårt ekonomiskt efter WCT-attentatet. Många hävdar att det är sviterna av detta vi ser idag, när landets kreditbetyg nedgraderats.

Vimmerbys olika betyg är dock på väg upp. Hoppas jag. Myndighetsutövningen fick en bekräftelse i veckan och det är jätteroligt.
Vi hoppas också att näringslivsrankingen ska följa efter när den kommer i vår.
Att våra ungdomar ska ge kommunen bättre betyg, att skolan kan bli ännu bättre och omsorgen få toppbetyg av sina brukare.
Över huvud taget är ambitionen hög hos kommunens politiker och tjänstemän och i runda tal 700 Mnkr ska fördelas i höstens budget för respektive 2012 och 2013. Det är 24 Mnkr mindre än 2011. Det är en effektivisering med 3-4%.
Det är bra mycket pengar kvar att producera välfärd för!

Kommunalskatten ska jag nämna slutligen, kommer att sänkas med 40 öre drygt. Samtidigt höjs landstingsskatten med lika mycket. Landstinget tar över kollektivtrafiken, vilket kommunen haft ansvar för tidigare.
Det är bra. Nu kan vi jämföra oss med andra. I exempelvis Stockholm har kommunen lägre skatt för att deras landsting redan har kollektivtrafiken . Och då får man en skev bild eftersom vi inte jämför samma saker.
Vimmerby ska inte ta ut mer skatt än kommunen behöver. Men just nu är en skattesänkning långt borta, förutom de statliga skatter som Alliansen planerar sänka under mandatperioden. En undersköterska har ju fått en hel månadslön mer per år jämfört med för fyra år sedan. Så nog har skatten sänkts.
Men kommunen kan inte effektivisera så mycket att skatten kan sänkas inom det närmaste. Kan vi skapa ett överskott 2011 och 2012 måste det gå till investeringar i barn- och äldreomsorgen.
Vi kan nog därför räkna med att den skattehöäjning som togs ut till gymnasiebyggnaden inte blir lätt att återsträlla så länge välfärdsbehoven är så stora som de är i Vimmerby just nu.
Att få två nya äldreboende som kan ersätta bland annat Eken kommer att glädja oss alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar