söndag 15 februari 2015

Här sitter jag och nosar på framtiden...


Jag har precis upptäckt att jag behöver tjänstledigt för att hinna ifatt världen.
När jag jobbade på Roxx hade jag stenkoll på trender, använde det senaste inom datatekniken, hade de bästa medarbetarna som tog åt sig och förmedlade den bästa och viktigaste kunskapen. För att inte tala om alla kunders samlade kunskap som sögs in i skallen per automatik.

Plötsligt idag upptäckte jag att jag inte hade koll.
Jag handlar lite hobbymässigt med aktier, en rolig hobby att utöva några lediga timmar en helg då och då. Jag får rekommendationer på en internetsida jag prenumererar på. Det står dagligen ganska omfattande rekommendationer rörande en aktie; statistik, trend, viss analys, etc.
Plötsligt fick jag veta att det inte var en människa som skrev allt detta!

Det skrevs av en  ”algoritm”.
Av en... vad!?

Jag erinrade mig att jag sett tio framtida trender från ett trendforskningsföretag, hittade det, slog upp trend 4 och där stod ”Automation Revolution”.  …och algoritmerna blir allt snabbare, de gör nu väderkartor och prognoser, de "bettar" på vadslagning och en algoritm som heter Emily Howell har precis släppt två album på Amazon.com…”

Tror ni att jag pustar? Rejält. Och läser vidare:

” Världens mest avancerade kognitiva data heter Amelia… efter två månader i företagets kundtjänst kunde hon själv svara på 60% av alla frågor…. efter ytterligare några månader svarade hon på nästan alla… vad gör vi när datorerna om 15-20 år inte bara sitter i alla världens kundtjänst, utan också är smartare än oss…?”

Nämen, nu blev jag riktigt intresserad. Vad kommer i framtiden? Vad säger trendforskarna på exempelvis Kairos Future?
Den genetiska bio-revolutionen känner jag till, med utveckling av hybrid-DNA.
Nano-revolutionen också. Supertunnt, superstarkt material. I flygplan, i människokroppen.
Jo, också robot-trenden där det redan finns människoliknande robotar i hemmen. Man frågar sig; vad säger man när barnbarnet dejtar en robot? Eller när terroristerna får för sig att låta en robot transportera cyanidkapslar till tunnelbanan i New York eller när små drönare styrs av terrorister någon decimeter över vattenytan och träffar Malmö rakt  hjärtat…?

Energi-revolutionen är väldigt intressant. Solpaneler för elproduktion blir bara billigare och billigare i takt med att Kina bygger ut tillverkningen. Forskarna frågar sig vad man ska göra med alla träd när de inte behövs varken till papperstidningar, böcker eller till att få billigaste energin med. Bygger vi fortfarande trähus…? Byggde vi inte nyss ett fliseldat kraftvärmeverk i Vimmerby? Hinner det betala sig? (Tröst: är det något forskarna haft fel om så är det takten på hur snabbt ny teknik kommer till användning i samhället…)
Informationsrevolutionen: Sök och du ska finna, sa Bibeln förr. Nu säger Google samma sak.
Tillgänglighetstrenden. Allt finns på nätet. Precis allt.
Nätverksrevolutionen. Alla i hela världen är sammankopplade med varandra. Allt ses. En kamera på en amerikansk flygplats kan jämföra ditt ansikte med en miljon andras på mindre än en sekund. Trådlösa kameror ser allt, läser, tolkar och skickar vidare information. Terror-samhället skyndar på bevakningssamhället.
Lågprissamhället. Nej, en tv kostar inte mer. Mindre. Hur låg kan kostnaden egentligen bli för teknisk produktion, frågar sig forskarna. Priser sjunker ständigt.

Jag drar i alla fall en lättnadens suck denna söndagsmorgon; Vimmerby kommun bygger och fibrerar för fullt i kommunen. Det ger i alla fall oss invånare möjlighet att ta del av all teknik, alla algoritmer som i framtiden ska serva oss, att ladda våra robotar och köpa våra solpaneler. Ett effektivt underjordiskt väderskyddat transportnät för alla information vi behöver skicka, och ta emot. Framtidsäkrat, åtminstone vad avser grävningen och kanalisationen. Fibern kanske man om 40-50 år får dra ur och dra i ny.
Och i torsdags var IT-Sam och bytte ut min fyra år gamla dator mot en ny. Varför då, sa jag. Han fungerar bra. Jo, men han var för långsam, programversionerna går ut, nya kommer som  kräver bättre grejer och... jo, en dator har ett bäst före datum som styrs av programvaror och den tyngd på den information som sänds. Det blir nämligen bara tyngre, även om väldigt mycket "strömmas" fram.
Fiber till vår dator, telefon och TV - en viktig generationsfråga. Viktig för hela kommunen. Framtidsäkrar vår kommun.
Känner mig trygg infor framtiden. Trots allt.
Fortsatt god söndag!
(OBS, Detta är inte skrivet av en algoritm, utan av mig själv. Fortfarande bestående av kött och blod. Nu åker jag och pimplar kommunmästerskap. Undrar när jag får konkurrera med en robot på isen...?)
 
Fotnot:
Forskningen hämtad från Kairos Futures Trend Report dec 2014.
Definition av algoritm från Wikipedia:
En algoritm är inom matematiken och datavetenskapen en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) med säkerhet leder till något givet sluttillstånd. Den kan också beskrivas som en systematisk procedur för hur man genom ett begränsat antal steg utför en beräkning eller löser ett problem. Beräkningskomplexiteten och hur effektiv implementation man kan göra av algoritmen är viktigt i databeräkningar och beror på användningen av lämpliga datastrukturer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar