Med lite fantasi kan man se Sverige som en havande moder,
där Stockholmsregionen, magen, är en nära nog fullgången graviditet. Sprickfärdig.
Och vi vet att det ändå bara är i sin början…
År 2030 bor 90 % av Sveriges befolkning i de 16 största
stads- och arbetsmarknadsregionerna.
Och Kalmar finns inte ens med i tabellen…(se bild)
Stockholm-Solna slukar 3,5 miljoner människor 2030, det är
33 % av den förmodade befolkningen och 52 kommuner ligger inom hägnet.
Göteborg-Mölndal är den andra stora stadsregionen med 1,7
miljoner människor, 34 kommuner och 15,8% av befolkningen.
Malmö-Lund kommer sedan.
Intressant för oss är att Linköping-Norrköping kommer att ha
469 000 invånare och omfatta 12 kommuner. Ydre har inte räknats in för man är
13 kommuner i Östergötland idag. Så Ydre är uppenbarligen försvunnen som egen
kommun. Kanske delad mellan Kinda-Tranås-Eksjö.
Örebro, Jönköping, Karlstad, Falun, Gävle och Växjö räknas
in som framtida stadsregioner. Om än små. På väg att slukas. Men inte Kalmar, vilket kan tes märkligt.
Karlskrona räknas dra in hela Blekinge till sig (kanske också Kalmar) och
Växjö-Alvesta samlar kronobergarna.
Hur ser det ut om man ritar en karta på detta?
Titta på kartan över lokala arbetsmarknadsområden 2030. Rita
sedan en yta av landet som är proportionell mot folkmängden. Den här bilden bygger på Ansvarskommitténs
beräkningar samt SCB:s och TCO:s befolkningsprognos.
Det mesta av Sverige består av Stockholmsregionen.
Malmö-Lund begränsas i söder av några inklämda Smålandskommuner och
Göteborg-Mölndal av Skara-Skövde.
Man kan dock förmoda att just Västra Götaland kommer att
slukas upp av Göteborg-Mölndal, däremot är Skånes expansion norr ut inte
alldeles given…
Hur kommer det att gå för den fjärde storstadsregionen
Norrköping-Linköping?
Ja, Anders Lidström på Umeå Universitet (som visade bilderna) sa när han pratade
arbetsmarknadsregioner vid en träff jag deltog i slutet av veckan, att de lika
gärna kommer att slukas upp av Stockholm-Solna. Ostlänken innebär utmärkta
möjligheter för Stockholmsregionen att hämta sin arbetskraft i Östergötland.
Anmärkningsvärt är, och lite häftigt, att Vimmerby-Hultsfred-Västervik-Oskarshamn
är ritat som egna små kommuner i en icke sammanhängande region.
Man ser tydligt att geografin placerar oss lite mitt emellan.
I och för sig verkar hela Småland ha placerats lite mitt emellan.
Kalmar-Nybros stadsregion skulle aldrig kunna suga upp norra
länet på grund av avstånden. Istället är det, åtminstone för
Vimmerby-Västerviks del Linköping-Norrköpings stadsregion som kommer att svälla
ut också med våra kommuner. Jag skulle tro, att döma av prognoserna att även
Jönköping-Nässjö kommer att tas in (trots Jönköpingsbornas motstånd).
För att Kalmar-Nybros arbetsmarknads-och stadsregion ska
växa krävs i så fall väl utvecklade kommunikationer norrut, Stångådalsbanan
måste gå snabbare och E22 samt rv 34 måste bli bättre.
Det är intressant att man märker ut våra kommuner med namn i
kartan. Det tyder på att man inte riktigt kan se i vilka arbetsmarknads- och
storstadsregioner vi skulle hamna.
Ser man på dagens kommunikationer är det Linköpings
stadsregion som kommer att vara närmast för oss. Man har redan idag en tydlig
pendlingsstruktur ända till Kisa, både vad avser vägstandard som
kommunikationer. Det är idag en mycket tydlig gräns i det avseendet mellan Östergötland
och Småland.
Jag tippar att diskussionen om framtidens
arbetsmarknadsområden kommer att bli intensiv inför nästa valrörelse 2018 och
också en central fråga.
Får jag skissa en personlig bild av 2100?
I så fall är det bara tre storstads- och arbetsmarknadsregioner kvar. Och snabbtåg tar oss från Vimmerby till Stockholm under timman och dagbesöken från Solna till Astrid Lindgrens Värld görs av både turister och också skolklasser. De senare förlägger en eftermiddagslektion i Vimmerby för att berätta om hur landet präglats av författarinnan Astrid Lindgren som föddes här, ett faktum som gett bygden överlevnadskraft.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar