söndag 12 januari 2014

Ungdomsparlament i Vimmerby! Och om kommunchefens lön...

Vimmerby ska få ett Ungdomsparlament!
Jag hade ett möte med elever på gymnasiet i torsdags kväll och landade idén hos dom. De tände på alla cylindrar och nu ska jag träffa elevrådet på gymnasiet den 17 januari för att tillsammans med dem se till att det blir verklighet.

Moderaterna i Vimmerby hade med idén om Ungdomsparlament i sitt valprogram redan förra valrörelsen.
Jag känner själv stort ansvar för idén och när nu både elevråd och ett antal pedagoger jag samtalat med nappat på idén vill jag att den förverkligas.
Inför ett medlemsmöte med moderaterna i höstas sammanställde jag vad vi åstadkommit utifrån vårt valprogram 2010. Två saker återstod: ett förslag om ungdomsparlament och en skattesänkning på 10 öre.
Det sistnämnda kan vi inte längre räkna med med de tunga investeringar vi har. Driften måste vara kostnadseffektiv om vi ska klara amorteringarna åren fram mot 2020.
Ungdomsparlamentet däremot, den idén föll i god jord i torsdags kväll då jag mötte gymnasieungdomar och några pedagoger/lärare.

Grundtanken är att Ungdomsparlamentet ska omfatta elever från årskurs sju i grundskolan till sista året på gymnasiet, alltså sex årskurser. Varje klass skickar en elev, som man själva väljer, till Ungdomsparlamentets möte som ska hållas i plenisalen och vara offentligt.
Det ska vara så likt ett fullmäktigemöte som möjligt, och jag har lovat att kolla om inte tjänsteman från kommunstyrelseförvaltningen kan agera sekreterare. I övrigt ska det vara elever på alla funktioner i parlamentet.
Precis som fullmäktige ska Ungdomsparlamentet kunna kalla in olika personer att ställa frågor till, och debattera ungdomsfrågor både konkret och generellt.
Jag kommer själv att vara mentor till eleverna inför arrangemanget, som de i övrigt ska lägga upp och sköta helt själva. Jag hoppas kunna vara ett bra stöd till dem och jag fick en inbjudan till elevrådets möte på gymnasieskolan den 17 januari.
 
Jag tycker det är viktigt att vi får ungdomsfrågorna i Vimmerby att lyfta. Jag har varit på åtskilliga möten där elever deltagit och även om man berömmer sin skola jättemycket, så är det alltid samma kritik som kommer från elevernas sida; bristen på kommunikation, delaktighet och inlyssnande av elevernas åsikter. Helt klart är man inte nöjda.
Eleverna har stora ambitioner, de brinner för att vara med och göra sin skola bättre. Men man upplever inte att man lyssnas på, man resignerar och tappar energi. Med ett Ungdomsparlament kan man mer strukturerat försöka bidra att det blir bättre.
Även om man inte får igenom allt man vill, så tror jag att man blir nöjd om man får diskutera sina frågor konstruktivt.

Det finns inga politiska beslut i kommunen bakom initiativet. Annat än att vi  moderater hade med frågan i vårt valprogram 2010.
Vi vill inte göra politik av det här genom att skapa ett arrangemang under kommunstyrelsen, Barn- och Utbildningsnämnden eller Kultur- och Fritidsnämnden.
Jag tror att vi alla i politiken i kommunen vill att våra ungdomar ska känna delaktighet i samhällsutvecklingen. Därför har vi inte gått den politiska vägen.
Dessutom är det viktigt att ungdomarna själva gör allt från start till mål, så de känner att de äger arrangemanget.
Eftersom det blir ett öppet möte och helt elevstyrt så tror jag att det blir stort allmänt intresse för de frågor som kommer att behandlas. Det kan självklart bli en del obehagliga saker att höra också för oss politiker, tjänstemän och pedagoger, men det får vi tugga i oss.
Vi ska försöka få till en bra start redan på första mötet, med tiden kan Ungdomsparlamentet utvecklas till att bli avgörande för ungdomarnas inflytande i kommunen.

I fredags presenterar Vimmerby Tidning lönerna för länets kommunchefer.
Mest betalt har kommunchefen i Kalmar, 82.000 kronor i månaden.
Tvåa är kommunchefen i Hultsfred Lars Rönnlund med 81.000 kronor, inkl. ersättning för VD-jobb i kommunalt bolag.
Trea är Vimmerbys kommunchef på 77.000 kronor, också inkl ersättning för VD-jobb i kommunalt bolag.
När Vimmerby Tidning väljer vilken kommunchefslön man ska fokusera på i spridningsområdet så väljer man Vimmerbys, d.v.s. den som innehar tredje platsen. Gång efter annan fokuserar norra läns-tidningen (som man vill vara) på Vimmerbys kommunchef. Samtidigt annonserar tidningen efter insändare. Någon hoppas man ska reagera på att kommunchefen har så hög lön att hon bara har 3.000 kronor kvar till genomsnittet i landet.
 
Från politikens sida är vi glada över att vi har en kommunchef som vi vill ge löneförhöjning och som vi inte vill ska vara sämre än snittet, även om hon nu råkar ligga under Hultsfreds kommunchef Lars-Erik Rönnlunds lön, också han en erkänt duktig och bra ledare som gör stor nytta för sin kommun.
 
Många andra kommuner har kommunchefer som de vill sänka lönen för...
Vimmerbys kommunchef tillhör ju "De 100", d.v.s. de hundra mest inflytelserika kvinnliga ledarna i Sverige (enl. Dagens Samhälle) så vi är stolta över att ha en så driven och kompetent kommunchef hos oss.
 
För egen del kan jag känna det alldeles nödvändigt att Vimmerbys största företag, med 1.318 anställa, har en kompetent ledare.
Många medborgare tror att ett heltidsanställt kommunalråd styr den operativa kommunala verksamheten och det kan jag säga är fel i det avseendet, även om jag lägger mig i väldigt mycket, kanske mer än jag ska. Det fungerar på grund av bra relationer, bra samspel, med och till förvaltningschefer och kommunchef. Med hjälp av bra relationer kan man skapa bra, fungerande team där alla drar åt samma håll. Det gäller för kommunens alla ordföranden.
Nej, kommunens övergripande verksamhet styrs av kommunchefens ledningsgrupp med bland andra alla förvaltningchefer, som har eget ansvar för sin del av verksamheten - där finns kompetensen som ska vara hållbar över tiden, över valrörelser och annat.
VAD som ska styras och göras bestäms av alla nämnder och styrelsen och ytterst kommunfullmäktige. Men oerhört mycket är beslut i vardagen, är hur-gör-vi-frågor, etc. så att beslut tas rättssäkert.
 
Gråzonen mellan den strategiska politiken och den operativa tjänstemannastaben är stor och svårtolkad. Ett bra sätt att navigera i denna gråzon är att skapa bra relationer med varandra, ha öppet samtalsklimat, vara ärlig, ha förmåga till inlevelse, ömsesidig förståelse för varandras roller - helt enkelt en förtroendefull relation.
För mig som kommunstyrelsens ordförande gäller det gentemot kommunchef, för nämndernas ordförande gäller det gentemot förvaltningschefer.
Jag vill påstå att detta "klimat" är generellt mycket, mycket bra i Vimmerby kommun.
Och det ska invånarna och skattebetalarna vara glada över, för då blir det nåt gjort, då blir det verkstad av pengarna och inte trätor.
Självklart sker det diskussioner tjänstemän och politiker emellan och meningsskiljaktigheter öppnar sig, men då sätts samarbetet på prov och taket höjs och man hittar lösningar och går vidare. Alla arbetar vi efter perspektivet "kundnytta", "vem är vi till för", etc.
Vi är bra på det. Det är min upplevelse.
 
En kommunchef har en mycket central roll i det arbetsklimatet. "Fel" kommunchef kan ställa till det för i princip inte bara 1.318 anställda i Vimmerby kommun utan för hela kommunen, inräknat medborgare och allt. Det ger kanske ett perspektiv på vilket central, operativ funktion det är.
 
För egen del, så länge som jag är KSO,  kommer jag att fortsätta vara angelägen om att Vimmerby har en kommunchef som är attraktiv på arbetsmarknaden och har rätt betalt.
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar