söndag 14 april 2013

Positiv företagsvecka i Vimmerby kommun


Var på VimmerbyGalan i veckan.
Över 200 personer, alla glada, pigga och förväntansfulla.
Företagarna med Markus Alsér, Pea Thorstensson och Ulf Berg i spetsen hade gjort ett grundligt jobb så alla stortrivdes.
För några år sedan stod vi här på scenen och sa att alla i Vimmerby måste kroka arm. Nu verkar det som vi gör det.
Grattis till alla pristagare också:
Göran Svensson på Södra Vi Svets som knep titeln Årets företagare och Mikael Ahlerup på ALV som blev årets Vimmerbybo. Gunnarsson & Adolfsén på Sevede Rör blev årets nyföretagare och Kennet Simonsson på ICA förbutiken blev årets butiksanställd. Med fanns också unge energiska Kim Wickström som blev Årets Butik. Bowlaren Jesper Svensson gav galan stjärnstatus som årets idrottsprofil och UF-företaget Kroken belönades också.


På fredagen var jag med på Destinationsgruppens möte. Dennis Bederof från Tillväxtverket, Helena Nilsson från Regionförbundet – och så vår egen kärntrupp med Joakim Carlqvist från Statt, Annie Hermansson från Åbro samt Patrik Kinnbom, Carina Öst och och Patrik Engqvist från näringslivsenheten samt Kjellåke Hansson från Näs och Mikael Ahlerup från Astrid Lindgrens Värld.
Här har man bokstavligen krokat arm. Positivt, öppet, konkret med tonvikt på verkstad gick man igenom ansökningarna, som är så många att man tvingats stoppa upp i vår och får återkomma i höst på en ny ansökningsomgång.

Mycket är på gång i Vimmerby nu!
Jag ser det hela tiden utifrån min position; stora företag som Åbro och ALV pratas det om, men jag ser också mängder av små entreprenörer och företagare som bygger till, bygger om, bygger nytt och funderar i nya banor på nya verksamheter.

Tillväxtverkets, regionförbundets och kommunens pengar är katalysatorer för näringslivets egna satsningar som kommer att bli långt större.
Det är mycket inspirerande att se alla satsningar som ska göras.
Känner att vinden vänt i företagsvärlden och jag tror vi får se en minskad arbetslöshet i höst.
Att jag sedan mötte ett par från Ydrefors när jag var i affären och handlade, och de sa att de just flyttat till Vimmerby gjorde ju fredagskvällen än mer behaglig!
Jo... jag räknar invånare i det här jobbet. Även om det varit roligare om det varit från en större stad långt bort...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar