onsdag 26 november 2014

Webbsända fullmäktigemöten en bra idé


Höstens två fullmäktigemöten i Vimmerby kommun med den nya majoriteten har pågått till midnatt.
Det får vi acceptera då vi har många nya ledamöter, nytt presidium och en helt ny majoritet. Alla har vi att reflektera över framförallt det senaste mötet:

-         Ordföranden behöver stöd och hjälp av sitt presidium och sina tjänstemän. Därför var det bra att kommunsekreteraren och kommunchefen sattes på var sin sida. Exempelvis skulle propositionsordningar kunna dras direkt av kommunsekreteraren istället för av ordföranden, som då får mer tid att bli varm i kläderna. Jag vet av egen erfarenhet, när jag tillträdde som ordförande i kommunstyrelsen, att just propositionsordningar (utsortering av många lagda yrkanden) kräver att man gjort det några gånger. Också regelverket för replikskifte är något som kommunsekreteraren kan hjälpa till med.

-         Oppositionen har mycket talartid. Bra. Det är naturligt att man nu i början har en vilja att gå in i detalj i ärendena. Vi kan vänta oss en ökad profiliering av partierna. Ska mp, v, kd, c, fp och sd in i varje fråga så har vi en opposition som tar mer talartid än den tidigare oppositionen. Vi får nog räkna med det fortsättningsvis.

-         Långa inlägg behöver begränsas. Tyvärr är jag själv den största syndaren. När man väl står där i talarstoolen har jag så mycket att säga, och så många att bemöta, att tiden drar iväg. Jag blev ”knackad” några gånger av ordföranden vilket jag är tacksam över. Jag måste själv bli bättre på att vara mer konkret och kortfattad.

-         Majoriteten bör kunna samla sina inlägg nu när vi bara är två partier där och har gemensamma gruppmöten. Jag tror också att kommunalråden inte behöver gå upp i varje fråga utan att vi kan komma överens om vem/vilka som tar vilka debatter. Det kommer att spara talartid.
Detta är högst personliga reflektioner. Taket ska vara högt i fullmäktige, mötet bevakas av pressen och en stor publik och partierna måste ges tillfälle att breda ut sig lite. Att mötena kommer att ta till kl 21.30 får vi nog vara beredda på, men det klockslaget bör också vara gränsen. Då är mötestiden 3 timmar.

Det har föreslagits webbsända möten, faktiskt redan förra mandatperioden men då ansåg den dåvarande majoriteten det för dyrt. Nu har frågan väckts igen av centerns nya gruppledare och jag kan tycka att det är en god idé. Dels utökas möjligheten för fler att lyssna in, intresset för politiken kan öka, och kanske också nivån på debatten kan hållas på en bra nivå när man vet att mötet sänds via webben.
Med tanke på att fullmäktige endast bevakas av en enda tidning, och konkurrensen till denna tidning endast utgörs av nätet, är det en viktig informations- och demokratifråga.
Vi får undersöka hur det kan ske och till vilka kostnader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar