söndag 20 juli 2014

Vikten av praktisk kunskap och erfarenhet

Det finns saker som man inte kan mäta.
Ändå ska allt vara mätbart på ett eller annat sätt.
I vår tid mäts allt; i idrotten, i skolan, i jobbet, i det privata livet, i storlek på portioner… ja, allt mäts.
I kommunen mäter vi det mesta. 
Det är relativt enkelt att mäta antalet barn per vuxen i en förskola, likaså portionsstorlekar på maten inom äldreomsorgen. Om det är gott är en subjektiv värdering, inte ens den dyraste lyxkrog får betyget utmärkt på sin matkvalité av precis alla.
Det finns alltså sådant som inte låter sig mätas på ett enkelt sätt.
Är statistiken hur många larm en gammal människa på ett vårdboende har gjort, och hur lång tid det tog innan hjälpen kom, intressant? Jag menar, om vi mäter att en äldre larmat och vi mäter hur snabbt personalen avlarmat – är beslutet då att vi ska sätta in ännu fler medarbetare så vi kan avlarma ännu snabbare?
Hur hanterar vi resultatet av alla mätningar? Står det i mätningen en not som beskriver att brukaren larmat för att få veta att någon finns där som reagerar på larmet? Är det intressant att analysera djupare?
Ja, det är det absolut. För varför någon trycker på larmknappen syns inte automatiskt i de översta raderna i statistiken.

Ett exempel:
En orolig och dement dam trycker på larmknappen upprepade gånger på kvällarna. Ingen kunde förstå varför. Hon blev orolig när dagpasset gick av. Hon kunde larma en gång i minuten. Och damen kunde inte heller förklara varför hon larmat. Men man upptäckte att hon larmade på vissa arbetspass och andra inte. Vad berodde det på?
Man kollade vilka som arbetade på kvällspatrullen då hon inte larmade. Det var David, två meter lång, krigsveteran från Eritrea, plus ytterligare en person. Man frågade dem varför hon ständigt larmade på andra pass, men inte på just deras. 
David berättade att enligt hans arbetskort ska han gå till henne först klockan sju på kvällen.
”Men jag vet att hon är orolig och hon undrar innan klockan sju, så jag går dit det första jag gör när jag börjar mitt pass tidigare. Hälsar att jag är här, pratar med henne, ser till att hon förstår att jag finns i huset och att jag  kommer igen klockan sju. ”
När Davids pass gick på slutade hon larma. Hon var otrygg när dagpasset gick av tidigare och ingen kom till henne förrän klockan sju. När David kom visste hon att det fanns folk i huset...

Det berättar Lotta Viktor Tillberg, hon är redaktör för den nyutkomna boken ”Kvalitetsjakten” som handlar om professionalitet i välfärden.
Hon undervisar i ”Centrum för praktisk kunskap” där alla som studerar har en sak gemensamt, de arbetar på arbetsplatser där andra människor är en viktig del i arbetet. Den praktiska kunskapen går det inte att läsa sig till, den måste upplevas. Det är en kunskap som får oss att göra rätt sak, säga rätt sak när vi drabbas av oförutsägbara situationer. David var bra på det, han hade "läst av" den dementa damen, funderat och gjort en bedömning hur han skulle hantera situationen.
Det intressanta är att det inte fanns något i hans arbetsinstruktion som sa att han skulle göra såsom han gjorde, han snarare bröt mot regelverket. Han gjorde något annat än det som stod på schemat, prioriterade om utifrån sin ”praktiska kunskap”.
Hur mäts det? Hur syns det i de mätningar som görs?

Ett annat exempel:
En förskola har alla barnplatser tillsatta. Ändå vill man att det ska in fler barn. Pedagogerna tycker man ska skapa en utegrupp så fler barn kan börja på förskolan, och då får man också möjlighet att placera Petter där, som behöver extra tid.  Utegruppen tillsätts, de har färre barn än innegruppen men i gengäld mycket tid för Petter som har särskilda behov.
På utegruppen får man en dag sjukskrivningar i personalgruppen. Man ber då om hjälp av personalen från innegruppen. Och där ställer man upp kollegialt och några flyttar ut till utegruppen för denna dag.
Just denna dag görs en mätning, just när innegruppen lånat ut personal till utegruppen. När mätningen visar personalbrist  är föräldrar till barn i innegruppen kritiska till personalbristen medan föräldrar till barn i utegruppen är nöjda. Analyseras mätningen? Nej, istället slutar innegruppen ställa upp för varandra för just detta mäts inte, helheten i förskolan mättes inte.
Det jag vill säga är att mätningar är intressanta, men intressant blir det först när resultatet analyseras på djupet.

Intressant är också vad som händer med mätresultat, efter mätningen? Görs det något? Konstaterar vi bara att så här är det men för inga diskussioner om åtgärder?
I exemplet med förskolan kanske vi istället ska prioritera sammanhållningen i personalgruppen, att de hjälper och stödjer varandra, att deras professionella beslut är mer värda än föräldrarnas reaktion på en mätning vid ett enstaka tillfälle? (För att inte tala om media som inte allas går djupt och analyserar resultaten…)

Som politiker vill jag ha stor tillit till de yrkesmänniskor som arbetar inom omsorg för barn och gamla.
De kan omöjligt följa alla regler, utan måste tillämpa sin praktiska kunskap som de tillskansat sig via erfarenhet. Oförutsedda situationer inträffar där praktisk kunskap är det viktigaste.
För mig räcker inte en enstaka tidningsartikel av typen ”larm”. Jag vill veta mer; vad finns det djupare?
Jag tillämpar ibland ”hearings” som underlag för politiska beslut. Jag vill prata med medarbetarna vid fronten för att få deras bild. När vi får mätningar som säger svart eller vitt, måste vi ta tiden att lyssna in vad saker beror på, vad som prioriterats av medarbetarna baserat på praktisk kunskap.
Jag är säker på att det också sker på ledarnivå i Vimmerby kommun. Det ingår i det goda ledarskap vi hela tiden fortbildar i.
Att sedan kommunicera detta offentligt på ett bra och tydligt sätt är en stor utmaning. Och den kunskapen finns ännu inte fullt ut i kommunen.
Men det finns en vilja åt det hållet. Gott nog så långt.

Fotnot: Detta blogginlägg är basarerat på P1:s serie ”Människans Mått”, ett livsfilosofiskt program om vår tids besatthet av mätningar. Tre avsnitt har sänts; 24/6, 1/7 och 8/7. Mina två exempel ovan är hämtade ur programserien. Du kan själv lyssna på den via SR-appen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar